Kasvu-uria

Olen mieltänyt hallinnon tukipalveluksi. Muutamaan lukuun perustuva objektiivinen tarkastelu verraten vuosia 2015 ja 2021 kertoo seuraavaa:

Lienemme hallintorakenteiden osalta valmistautumassa suureen kasvuhyppäykseen. Yllättävästi opetuksen ja tutkimuksen tukihenkilöstön, siis varsinaisen toiminnan kohdalla tuollainen etunoja ei näy.

Vajaat 10 vuotta sitten palvelutoimintojen keskittämisen jälkeen yliopistomme koulutuspalvelut -yksikössä työskenteli n. 200 henkilöä. Vuoden 2021 luku on yliopiston puhelinluettelon perusteella sama.

Osa hallinnon kasvusta selittyy OAMK:n henkilöstöstön siirrosta yliopistokonsernin hallintoon 2019. Saavutettiinko tuolla konsernitason säästöjä? Tuloksena tuosta on pikaisen tulkinnan pohjalta ollut henkilöluvun kasvua:

Yliopiston yleiskustannusten kohdennukset koulutukselle ovat kuitenkin nousseet jopa hallintohenkilöstön kasvua jyrkemmin:

5 kommenttia

  1. Odotatko joskus saavasi selityksen tuolle punaiselle käppyrälle, jonka olet monesti esittänyt? Talousmaallikkona ajattelen, että sisäinen tarkastus ja tilintarkastaja ovat taloudenpidon hyväksyneet. Toisaalta tiedän sinut numerovelhoksi, joten epäilys jää.

    1. Tässä ei ole kyse vain numeroista vaan yliopiston ylimmän johdon menettelyistä. Näitä voi arvioida vaikkapa seuraavien kolmen pointin(*) pohjalta.

      (1) Yliopistolaki 51 §: ”Yliopiston tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriölle sen määräämät koulutuksen ja tutkimuksen arvioinnin, kehittämisen, tilastoinnin ja muut seurannan ja ohjauksen edellyttämät tiedot ministeriön päättämällä tavalla”.

      (2) Tuo ministeriön päättämä tapa on dokumentissa ”Korkeakoulujen taloushallnnon koodisto”. Sen sivulla 35 ilmoitetaan, että ”Korkeakoulun tulee laatia kuvaus kokonaiskustannusten laskennan toteuttamisesta. Tämä kuvaus muodostaa perustan kertoimien laskennan periaatteiden soveltamiselle. Kertoimien tarkastuksen tulee olla osa vuotuista tilintarkastusta, mikä palvelee tältä osin rahoittajien tarvetta varmistua laskennan oikeellisuudesta ja luotettavuudesta”.

      Oulun yliopiston toimintakertomus ja tilinpäätös 2021 ei sisällä tätä pakollista kuvausta. Jostain syystä tilintarkastajat eivät ole puutetta huomanneet.

      (3) Yliopistokollegiolle on hallituksen nimissä marraskuun lopussa 2022 toimitettu erinäisiä vuoden 2021 yleiskustannusten laskentaan liittyviä väittämiä sisältävä allekirjoittamaton kirje. Siitä ei löydy mainintaa hallituksen pöytäkirjoista.

      Kyse on tilintarkastuksen piiriin kuuluvasta asiasta, jollainen edellyttää hallituksen jäsenten allekirjoitukset ennen tilintarkastusta. Nyt molemmat puuttuvat.

      Ovatko hallituksen jäsenet tällaiseen menettelyyn osallisia vai vedätyksen uhreja? Voiko tällaiselle edes olla ns. viatonta selitystä?

      (*) ex-pääministeriä Alex Stubbia siteeraten

      1. Näyttää siis siltä, että yliopistolakiin on halltukselle ja rehtorille rakennettu sellainen palomuuri, etteivät siihen kollegion droonit pure?

        1. Olen pettynyt kollegion hampaattomuuteen. Vaikka sen vallassa ei taida olla hallituksen ja rehtorin vaihtaminen, niin Åbo Akademin tavoin se voisi ilmoittaa epäluottamuksensa , jos sellaista on. Sen jälkeen nähtäisiin, mitä hallitus tekee.

  2. Onko se niin, että yliopistoväki kiltisti antaa kaikenlaisen ’laittomuuden’ ja laittomuuden yliopistossa tapahtua, kunhan itse saa ’rauhassa’ puuhastella omia juttuja.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *