5-7M€:n virhe

Yliopistollemme on näillä näkymin kertymässä otsikon kertoma ylimääräinen rasite. Se on seurausta ylimmän johtomme toimista – tai asianmukaisten toimien laiminlyönnistä 2018 tai viimeistään 2019. Voimmekin arvailla, oliko takana johtomme silloinen valmistautuminen Raksilan kampushankkeen ajamiseen.

Kyse on normaalikoulun väistötilojen aiheuttamista 3-4 vuoden lisäkustannuksista. Sellaisia ei olisi tarvinnut kattaa, jos vuoden 2018 syksyllä valmistunut tarveselvitys olisi johtanut uuden koulun toteuttamiseen. Silloin lapset olisivat voineet jatkaa alakoulussa uuden rakennuksen valmistumiseen asti.

Tarveselvityksen alussa ns. selvää tekstiä: ”Oulun normaalikoulun nykyiset Linnanmaan kampuksella käytössä olevat tilat ovat tyydyttävässä kunnossa ja lähestyvät teknisen elinkaarensa loppua”. Niinpä tarveselvityksen muu osuus käsitteleekin pääasiassa uudisrakentamista.

Tässä blogissa normaalikoulun asioita on aiemmin käsitelty mm. artikkeleissa Alakoulu kampusrakennukseen? (3.1.2022), jossa on kirjaamosta saamani kustannusarvioista sensuroitu tarveselvitys, ja Alakoululaiset ympärillämme (19.4.2022), jossa on tiivistettynä jonkun rakennusalan ammattilaisen ystävällisesti toimittamat alkuperäiset kustannusarviotiedot vuodelta 2018.

Nyt hallituksen 20.9.2023 kokouksen esityslistalla oli seuraava päätösesitys (pöytäkirjaa ei ollut vielä ilmestynyt kirjoittaessani tätä illalla 13.10.2023, siis yli kolme viikkoa kokouksesta):

Aina on helppo jossitella vastuunalaisista, mutta tässä tapauksessa se on tarpeetonta: pöytäkirjojen perusteella yliopiston ylin johto ei aikoinaan 2018 eikä 2019 tuonut tarveselvitystä hallituksen käsiteltäväksi. Hallituksen olisi silloin ollut pakko tehdä edes jokin päätös ja se olisi ollut vastuussa.

Tuo olisi myös ollut oiva tilaisuus laatia yliopistollemme toimenpiteet priorisoiva kiinteistöstrategia, jollaisen puuttumisen kollegio huomasi keväällä 2022. Kyseiseen olemassa olemattomaksi paljastuneeseen asiakirjaan oli kuitenkin vakuuttavasti viitattu ”tilinpäätös ja toimintakertomus 2021” -dokumentissa.

Seurauksena kohtaamme nyt noin 3-4 vuoden kuluessa 2023 tasossa 5-7M€ lisäkustannukset väistötiloista: hallitukselle annetun esityksen mukaan arviolta vähintään 2.36M€ vuodessa miinus hylättävän alakoulun vuokra, ehkä vajaa 800 000€/v. Jos kouluhanke olisi lähtenyt liikkeelle esim. 2019, niin lapset olisivat olleet uudessa koulussa viimeistään 2022.

Esityslistassa hallitukselta halutussa päätöksessä rehtorille on esitetty merkittävät vapaudet hyväksyä väistötiloihin liittyvät sopimukset. Realisoitumassa olevien vahinkojen valossa jään pohtimaan, mihin asti hallituksen luottamus tällä kertaa riitti.

Yliopistossamme käytiin 2023 muutosneuvottelut paljon pienemmän summan vuoksi.

5 kommenttia

  1. Tämänkin maksaa joukko yliopiston työntekijöitä työpaikoillaan.

    1. It’s no use crying over spilled milk, it is better to act to prevent further losses. How? Perhaps Prof. Olli could tell?

      1. Unfortunately, there is nothing else an ordinary unversity employee can do except to brace for an economic storm. The university Board of Directors is the actor.

  2. Tämä oli hyvin epämiellyttävää luettavaa. Yliopisto on johdettu nurkkaan.

    Viisi vuotta sitten oli etsikkoaika tehdä oikea päätös. Tarveselvityksessä vaihtoehdot oli avattu selkeästi, joten hallitus olisi varmasti kyennyt valitsemaan, jos asia olisi tullut kokouslistalle.

    Aikaa on vuoden 2018 jälkeen kulunut liikaa, jotta voisin uskoa mihinkään selittelyihin. Valinnanvara on menetetty ja voimme pakkotilanteessa enää vain kärsiä.

  3. Kiitos taustoituksesta. Oulun yliopiston olisi syytä vaihtaa rehtoria, sillä nykyinen on käynyt kalliiksi sekä kaupungille että yliopistolle ja Norssille. Mitä pidempään tämän annetaan jatkua, sitä korkeampi summa hintalappuun näyttää kertyvän.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *