Aiemmassa blogiartikkelissa lokakuun alussa ennustin tammi-syyskuun kertymien perusteella vuonna 2023 yliopistomme saavuttavan 1261-1333 alempaa ja 1445-1480 ylempää korkeakoulututkintoa. Tällä hetkellä joulukuun alussa tiedämme OKM:n extra-Vipunen -portaaliin kirjautuneet tutkintokertymät marraskuun loppuun asti. [Oulun yliopiston marraskuun tutkinnot eivät ehkä kaikki ole vielä kirjautuneet. Päivitän siksi tätä blogiartikkelia uusilla tiedoilla niiden tultua tarjolle]
Voimme vielä toivoa joulukuulta positiivista yllätystä. Ilman sellaista tämän vuoden tutkintoennusteemme ovat extra-vipusen aamun 5.12.2023 tietojen pohjalta välillä 1188-1283 kandia ja 1334-1443 ylempää korkeakoulututkintoa. Päivitän tätä ennustetta 9.12.2022 asti.
Vuodelle 2023 nyt ennustamani kertymät ovat selvästi tavoitelukujen 1600 (AKK) ja 1757 (YKK) alapuolella. Harmillisesti ne ovat myös aiempaa ennustettani pessimistisempiä.
Takamatkan todennäköinen selitys on korkeana pysynyt opintojen alkuvaiheen keskeytys%, sillä yliopistomme on edelleenkin kärkiluokkaa määräajassa valmistuneiden osuudessa. Aiempi ennusteeni olisi syksyn osalta ollut osuvampi, jos se olisi voinut perustua opiskelijakohorttien edistymistietoihin. Nyt pohjana on ollut graafeissa näkyvä tutkintojen historiallinen kertymistahti.
Kandiluvussa on mukana ulkomaisen tahon maksaman ohjelman tuottama liki 100 kandia. Nämä valmistuivat tavoiteajassa ennen kevätlukukauden 2023 loppua ja heilauttivat koko vuoden ennustetta korkeammaksi.
Näemme ylempien korkeakoulututkintojen kohdalla syksyn kohdalla valmistumistahdin hyytymistä. Tämä on havaittavissa myös vuosina 2021 ja 2022, jolloin valmistuneet ovat pääasiassa 2016 jälkeen opintonsa aloittaneita.
Voimme pohtia yliopistomme painotuksia. Ovatko nuorista opintonsa aloittavista nuorista huolehtiminen ja tutkimuksen panostukset tasapainossa?
Muistan nuorempana nähneeni yliopiston nettiraportin, josta näki kerralla kaikkien opiskelijoiden opintopisteet tiedekunnittain. Mistä sen löytää? Tuollaisesta pystyy ennustamaan valmistujat muutama vuosi etukäteen.
Valitettavasti kyseisiä kohorttien etenemisraportteja ei yliopistossamme enää ole tarjolla. Laitan tältä osin toivoni mahdollisiin Vipusen ja extra-Vipusen kehitysaskeleihin.
Onhan noi Ollin luvut taas murheellista luettavaa.
Toistan itseäni, kun kirjoitan että yliopiston laatujärjestelmässä määritetään yliopiston toimivan Plan-Do-Check-Act logiikalla. Tutkintoihin tähtäävän koulutuksen osalta suunnittelu (Plan) ja toteutus (Do) on dokumentoidusti hoidossa. Onko hyvin, sitä en voi tietää. Kysymykseni on, että kuka tarkistaa (Check) suoriutumista tutkintojen osalta ja mitä johtopäätöksiä (Act) näiden tarkistusten perusteella tehdään?
Koulutuksen tulokset ovat merkittävä osa yliopiston ja ministeriön välistä sopimusta. Lienee siis selvää, että noin pahan sopimusrikkomuksen myötä kukaan ei ole yliopistossa ansainnut tulospalkkiota. Vai miten se menee?
Yliopistolla on suuret haasteet tulevaisuutta ajatellen:
– Ollin lukujen valossa yliopiston sisäinen toiminta ei ole kohdillaan
– Väestötilastojen mukaan yliopistolla on vuosi vuodelta pienempi populaatio, mistä rekrytoida opiskelijat ja
– PISA-tutkimuksen mukaan tulevan opiskelija-aineksen laatu on heikennyt reilusti viime vuodet.
Siinä siis vähän syötteitä tuohon Check-osioon.
Mitä yliopisto saa ulos Act-osiosta?
Aloin katsomaan, että mitähän tietoa Pepistä saisi ulos, jos jotakuta kiinnostaisi. Teoriassahan sieltä kuka tahansa opettaja voisi hakea ohjelmallisesti kaikkien ”oman koulutusohjelman opiskelijoiden” tiedot ja pistää analyysiin. Toki GDPR, joten ei saa eikä voi ja tällainen toiminta on virallisestikin kielletty jos ei ole oman toimenkuvan mukaista.
Törmäsin tällaiseen: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/751686/Marja_Mihari.pdf?sequence=2&isAllowed=y . Surkuhupaisesti humanistinen ja vielä ammattikorkeakoulu ja siellä tiedolla johtaminen onnistuu. On lähes reaaliaikaisia näkymiä opiskelijoiden etenemiseen ja keskeyttämiseen ja ilmeisesti projektin (Humak Kompassi löytyy ohjausryhmän toiminnasta muistiinpanoja) hinta on ollut kohtuullisen edullinen.
Meillä ilmeisesti todettu, että parempi johtaa pelolla ja tietämättömyydellä.
Täydennän hieman: Oulun yliopistoa johdetaan ”pelolla ja tietämättömyydellä” sekä misinformaatiolla.
Nyt kiinnostaa, millaisia selityksiä lopulta tarjotaan normaalikouluasiasta. Totuus ei taida kelvata, joten vaietaan.