Puolentoista vuoden takaisessa blogiartikkelissa 4.4.2023 perehdyin Oulun yliopiston puhelin/henkilöstöluetteloon. Huomioni silloin kiinnittyi strategiayksikön ja viestinnän päälukuihin 32 ja 41. Viime viikolla yhteystietoja hakiessani huomasin päälukujen kasvaneen. Ajantasaisten tietojen perusteella ne olivat nyt 40 ja 63.
Nämä pullataikinat ovat siis kohonneet 25% ja 54%. Tälle selityksen voisi kertoa yliopistoyhteisölle vuoden 2024 joululahjana.
Mitä etua tämä ydintoimintojen ulkopuolisiin aktiviteetteihin tehty panostus on tuottanut Oulun yliopistolle? Karkeasti tutkimusyksikkötason budjetteihin skaalaten niiden toimintamenoihin uponnee yhteensä 5-7M€ vuodessa.
Blogi siirtyy vuodenvaihdetauolle. Seuraava artikkeli ilmestyy 21.1.2025.
Toivotan kaikille seuraajilleni hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!
Taas toteutuu Parkinsonin laki: työ täyttää ajan, joka sille on varattu. Ei niin väliä, tehdäänkö työtä, ”jolla on merkitys.”
Vanhojen paperieni mukaan noin 2012-13 yliopiston viestinnän ja varainhankinnan yhteisvahvuus oli alle 10 henkilöä (8?). En muista strategiayksikköä silloin olleen olemassa, mutta voin tässä erehtyä.
Kasvu lienee käynnistynyt nykyisen rehtorin kaudella, joten se on taskulaskimen mukaan ollut 25% vuodessa aina edellisen päälle. Ainakaan minä en ole huomannut viestintäintensiteetin nousseen. Aktuumikaan ei ole noussut haudastaan, vaikka aikoinaan oli alumniviestinnän lippulaiva.
Ehkä 2010-luvun alun yliopiston suunnittelupäällikön vakanssin voi katsoa vastanneen strategiayksikköä. Senkin kanssa luku jää alle kymmeneen. 10-kertaistuminen ei voine selittyä edes OAMK:n tukipalveluiden siirrolla yliopiston vastuulle.
Yliopiston hallitus käynnistää kiinteistöstrategian työstämisen. Esityslistan mukaan: ”Kiinteistöstrategiatyö kiinnittää yliopiston omia resursseja noin 4-5 henkilöä ja ohjausryhmähenkilöstöä. ” Tuolla 40 hengen yksiköllä yliopisto voi työllistää vajaat kymmenen strategiaa samanaikaisesti.
Kiinteistö strategiatyöryhmässä on talousjohtaja, tilipalvelupäällikkö ja kehitysjohtaja. Näillä ei ole kiinteistö- eikä rakentamisosaamista.
Onhan se tämäkin tapa käyttää talon rahoja.. mutta kuka kysyisi mitä tällä merkittävällä panostuksella on saatu? Varmaan tuo strategiajengi on saanut aikaan ihan kohtuulliset konsultti, matka, ruoka, viihde ja juomakulut. Rehtorin kanssa reissussa ei varmaan lasiin syljetä.
Minulle on sovittu henkilökohtaiset selkeästi mitattavat tulostavoitteet. Samoin on sovittu muillekin opetus- ja tutkimushenkilöstön jäsenille. Painotan sanaa h e n k i l ö k o h t a i n e n. Mitä henkilökohtaisia tavoitteita on sovittu viestinnän ja strategian työntekijöille?
Aamun netti-Kalevassa on Ollin haastattelu Hermes-palkinnosta.
Yliopiston viestinnän tulostavoitteista erilaisten kantojen esille tuominen on puuttunut. Olemme kuulleet ainoastaan rehtorin mielipiteet, joita hänen ei ole tarvinnut perustella millään tosiasioilla.
Hermes-palkinnostakin viestintä on vaiennut. Ehkä tuollainen kuuluu sen tulostavoitteisiin?
Yliopiston viestinnälle Kaleva vaikuttaa järjestäneen Tapaninpäivän yllätyksen, sillä moni sinne pääteltävissä oleva Linnanmaa-kommentoija puuttuu.
Entisenä opiskelijana vuosien takaa näen Hermes-palkinnon menneen oikeaan osoitteeseen. Opetuksen laadussa sähköosastolla Olli yhdessä Keijon ja Juhan kanssa edusti huippua.
Tässä plokissa on ollut paljon puhetta johtamisesta. Lauri Viita toteaa asiasta seuraavaa:
“Johtaja
Sen joukon johtajaksi nimittäisin,
ken pitkäkaulaisin on, pienipäisin
ja takapuoleltansa täyteläisin. –
Kas, kun jää painopiste matalalle,
voi nousta kukonnuppi korkealle
ja loistaa tunkiolta maailmalle!”